1. Úvodní ustanovení
1.1. Tyto reklamační podmínky jsou součástí obchodních podmínek internetového obchodu www.fajnystin.cz, jehož provozovatelem je Antonín Moravec, IČ: 07409451, sídlem Karlova 579/13, 747 27 Kobeřice (dále jen „prodávající“), a upravují práva a povinností při uplatňování práv z vadného plnění z prodeje zboží na základě kupní smlouvy uzavřené mezi prodávajícím a kupujícím (spotřebitelem nebo podnikatelem ve smyslu obchodních podmínek), prostřednictvím internetového obchodu www.fajnystin.cz. Pojmy uvedené v těchto reklamačních podmínkách mají stejný význam jako pojmy uvedené v obchodních podmínkách.
1.2. Není-li v těchto reklamačních podínkách stanoveno jinak, použijí se pro postup při uplatňování práv z vadného plnění ustanovení příslušných právních předpisů, zejména podle ustanovení § 2099 až § 2117 občanského zákoníku, v případě kupujících, kteří jsou podnikateli, a podle týchž ustanovení občanského zákoníku, včetně odchylek od nich v ustanoveních § 2165 až § 2174, a příslušných ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., zákona o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, v případě kupujících, kteří jsou spotřebiteli.
2. Jakost zboží při převzetí
2.1. Prodávající odpovídá kupujícímu, že zakoupené zboží při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující zakoupené zboží převzal, zboží:
- odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakož i jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným ujednaným vlastnostem,
- je vhodné k účelu, pro který jej kupujcící požaduje a s nímž prodávající souhlasil, a
- je dodáno s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k montáži nebo instalaci.
2.2. Prodávající kupujícímu dále odpovídá, že vedle ujednaných vlastností:
- je zboží vhodné k účelu, k němuž se zboží tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na práva třetích osob, právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování daného odvětví, není-li technických norem,
- zboží množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem zboží téhož druhu, které může kupujcící rozumně očekávat, i s ohledem na veřejná prohlášení učiněná prodávajícím nebo jinou osobou v témže smluvním řetězci, zejména reklamou nebo označením ,
- je zboží dodáno s příslušenstvím, včetně obalu, návodu k montáži a jiných pokynů k použití, které může kupujcící rozumně očekávat, a
- zboží odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které prodávající kupujícímu poskytl před uzavřením smlouvy.
Výše uvedené neplatí, pokud prodávajícící zvlášť upozornil kupujícího před uzavřením smlouvy, že se některá vlastnost zboží liší a kupujícího s tím při uzavření smlouvy souhlasil.
3. Lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění
3.1. Kupující, který je spotřebitelem, je oprávněn uplatnit právo z vady, která se projeví na zboží v době dvou let od jeho převzetí kupujícím. Projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí zboží kupujícím, který je spotřebitel, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí, ledaže to povaha zboží nebo vady vylučuje.
3.2. Kupujcící, který není spotřebitelem, je oprávněn uplatnit právo z vady, která se projeví na zboží ve lhůtě 1 roku od jeho převzetí kupujícím.
3.3. Kupující, který je podnikatelem, má povinnost oznámit prodávajícímu vadu zboží bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl při dostatečné péči zjistit, jinak jeho práva z vadného plnění zanikají.
3.4. Kupující je povinen zakoupené zboží při jeho převzetí zkontrolovat a přesvědčit se o jeho vlastnostech (včetně druhu zboží a jakostní třídy) a množství. Kupující nemá práva z vadného plnění, jedná-li se o vadu, kterou musel s vynaložením obvyklé pozornosti poznat již před nebo při převzetí zboží.
3.5. Vzhledem k povaze zboží kupující v případě reklamace kontaktuje prodávajícího na tel. č. +420 735 503 423 nebo na e-mailové adrese fajnystin@fajnystin.cz a dohodne s ním nejvhodnější způsob postupu reklamace, včetně způsobu předání zboží prodávajícímu, případně požadavku na fotodokumentaci vady, popis vady a jejích projevů, atd.
3.6. Mezi prodávajícím a kupujícím bude sepsán a podepsán reklamační protokol, ve kterém kupující uvede datum, kdy uplatnil právo z vady, popis vad (důvody reklamace) požadovaný způsob vyřízení reklamace, tj. jím uplatněné právo z vadného plnění a kontaktní údaje pro účely poskytnutí informace o vyřízení reklamace. V případě on-line uplatněné reklamace pošle prodávající reklamační protokol na e-mailovou adresu kupujícího.
4. Práva z vadného plnění
4.1. Kupující má právo požadovat odstranění vady podle své volby:
- dodáním nového zboží (nebo jeho části) bez vad; nebo
- opravou zboží;
ledaže je kupujícím zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný. Přiměřenost zvoleného způsobu odstranění vady se posoudí zejména s přihlédnutím k významu vady, hodnoty, kterou by mělo zboží bez vady, a toho, zda může být druhým způsobem odstraněna vada bez značných obtíží pro kupujícího.
4.2. Kupující má dále právo požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny nebo odstoupit od smlouvy, pokud:
- prodávající odmítl vadu odstranit nebo tak neučinil v přiměřené době;
- se vada projeví opakovaně (tj. stejná vada byla již alespoň dvakrát dříve opravovaná nebo se na zboží vyskytly současně alespoň tři vady);
- je vada podstatným porušením smlouvy (tj. jestliže prodávající již při uzavření kupní smlouvy věděl nebo musel vědět, že by kupující smlouvu neuzavřel, pokud by toto porušení předvídal);
- je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.
4.4. Přiměřená sleva ve smyslu bodu 4.2 se určí jako rozdíl mezi hodnotou zboží bez vady a vadného zboží, které kupující obdržel.
4.5. Kupující nemůže odstoupit od smlouvy, je-li vada věci nevýznamná; má se za to, že vada není nevýznamná.
4.6. Prodávající může odmítnout vadu odstranit, je-li to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by věc měla bez vady.
4.7. Práva z vadného plnění kupujícímu nenáleží pokud:
- kupující před převzetím zboží věděl či musel vědět, že zboží je vadné, resp. byl na danou vadu upozorněn;
- kupující vadu či vady sám způsobil (neodborným zacházením se zakoupeným zbožím či jeho použitím v rozporu s příslušnými návody k obsluze nebo účelem, ke kterému se zboží obvykle používá, včetně eventuálního mechanického poškození);
- je vada nebo vady způsobena jakýmikoliv vnějšími vlivy či třetími osobami mimo vliv prodávajícího;
- se jedná o opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním; a
- se jedná u použité věci opotřebení odpovídající míře jejího předchozího používání.
4.8. Provedenou volbu práva z vadného plnění nemůže kupujcící (podnikatel) změnit bez souhlasu prodávajícího.
4.9. Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, prodávající vrátí kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu poté, co obdrží zboží nebo co mu kupující prokáže, že zboží odeslal.
4.10. Při dodání nového zboží je kupující povinen vrátit prodávajícímu původně zakoupené zboží.
4.11. Dodání nového zboží nemůže kupující požadovat (a nemůže ani odstoupit od kupní smlouvy), nemůže-li zakoupené zboží vrátit v tom stavu, v jakém ho obdržel; to neplatí:
- došlo-li ke změně stavu v důsledku prohlídky za účelem zjištění vady zboží;
- použil-li kupující zboží ještě před objevením vady;
- nezpůsobil-li kupující nemožnost vrácení zboží v nezměněném stavu jednáním anebo opomenutím;
- prodal-li kupující zboží ještě před objevením vady, spotřeboval-li zboží, anebo pozměnilli zboží při obvyklém použití.
Stalo-li se tak jen zčásti, vrátí kupující prodávajícímu vše, co ještě vrátit může, a uhradí prodávajícímu peněžitou náhradu do výše, v níž měl z použití zboží prospěch.
5. Lhůta pro vyřízení reklamace
5.1. Prodávající rozhodne o reklamaci, pokud možno ihned, ve složitých případech nebo při potřebě odborného posouzení do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající s kupujícím nedohodnou na delší lhůtě. V případě, že zboží nebude při reklamaci předáno prodávajícímu (např. v případě reklamace uplatněné prostřednictvím e-mailu a nebude-li možné o reklamaci rozhodnout na základě kupujícím poskytnuté fotodokumentace, vyhrazuje si prodávající právo reklamaci technicky posoudit v místě, kde se zboží nachází, a kupující se zavazuje umožnit prodávajícímu nebo jím pověřenému technickému zástupci, přístup k reklamovanému zboží. Po uplynutí této lhůty bez vyřízení reklamace má kupující právo odstoupit od kupní smlouvy nebo žádat přiměřenou slevu z kupní ceny.
5.2. O vyřízení reklamace a o ukončení reklamace bude prodávající informován telefonicky, prostřednictvím SMS, nebo e-mailem a bude vyzván k převzetí reklamovaného zboží bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne, kdy byl o vyřízení reklamace informován. Při převzetí vyřízené reklamace vydá prodávající kupujícímu písemné potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době trvání reklamace, případně odůvodnění zamítnutí reklamace. Pokud se prodávajícímu nepodaří kupujícího tímto způsobem kontaktovat z důvodů na straně kupujícího (nepřebírání pošty, nereagování na telefonáty apod.), platí, že reklamované zboží je připraveno k vyzvednutí třicátý den následující po uplatnění reklamace (bez ohledu na to, zda byla reklamace uznána či zamítnuta).
5.3. Při výdeji zboží po vyřízení reklamace je kupující povinen předložit reklamační protokol. V odůvodněných případech si prodávající vyhrazuje právo vyžádat od kupujícího prokázání totožnosti platným dokladem totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas). Bez předložení některého z těchto dokladů může prodávající či osoba provádějící opravu odmítnout zboží vydat. Kupující je povinen zkontrolovat přebírané zboží.
5.4. Nevyzvedne-li si kupující zboží do třiceti dnů od sdělení prodávajícího, že zboží je připraveno k vyzvednutí, je prodávající oprávněn požadovat po kupujícím úhradu poplatku za uskladnění zboží ve výši 50,- Kč (včetně DPH) za každý započatý den prodlení kupujícího s převzetím každé položky zboží.
5.5. Prodávající může zboží, kterého se reklamace týkala, na účet kupujícího vhodným způsobem prodat, nepřevezme-li kupující zboží bez zbytečného odkladu poté, kdy měla být reklamace vyřízena, anebo, byla-li vyřízena později, pak bez zbytečného odkladu po vyrozumění o jejím vyřízení, a to ani ve lhůtě tří měsíců od takového vyrozumění.
5.6. Nebrání-li tomu povaha zboží, prodávající vyrozumí kupujícího o zamýšleném prodeji zboží a stanoví mu náhradní lhůtu k převzetí zboží, avšak ne kratší než jeden měsíc.
5.7. Dojde-li k prodeji nevyzvednutého zboží, vyplatí prodávající výtěžek z prodeje kupujícímu po odečtení nákladů na skladování zboží a nákladů prodeje, a to na základě uplatnění práva na výplatu výtěžku kupujícím u prodávajícího.
5.8. Kupující má právo na úhradu účelně vynaložených nákladů, spojených s uplatněním oprávněné reklamace zboží.
6. Záruka za jakost
6.1. Prodávající neposkytuje na zboží smluvní záruku za jakost.
Tyto reklamační podmínky jsou platné a účinné od 1.8.2025
